تجمع و تقابل یهودیان موافق فلسطین و اسرائیل در خیابان‌های منهتن نیویورک + فیلم و عکس رسانه صهیونیستی: برخی سیاستمداران اسرائیلی بر لزوم توقف جنگ تاکید دارند اردوغان: باید نتانیاهو را متوقف کرد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات آمریکا شد رسانه عبری: ارتش اسرائیل موافق و کابینه مخالف طرح بایدن است شولتس خواستار بهبود وضعیت انسانی در غزه شد حزب‌الله مقر نظامیان صهیونیستی را با کاتیوشا هدف قرار داد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) امروز؛ آخرین مهلت ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) صبح فردا (۱۴ خرداد ۱۴۰۳)، سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام‌خمینی‌(ره) غرق شدن ده‌ها اوکراینی هنگام فرار از مرز‌ها حملات موشکی و پهپادی حزب الله به نهاریا و حیفا (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) درگیری مبارزان مقاومت و نظامیان صهیونیست در کرانه باختری (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) مخبر: تمام هیمنه آمریکایی‌ها و اسرائیل درهم شکسته است | این روزها غم مضاعفی بر دل داریم مالدیو ورود اسرائیلی‌ها را ممنوع کرد زلنسکی: پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، شکست سختی بر اوکراین تحمیل می‌کند آژیر هشدار در سرزمین‌های اشغالی از بیم رخنه پهپادی به صدا درآمد حمله موشکی مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیست (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) حملات موشکی گسترده حزب الله به شهرک اشغالی «کریات شمونه» + فیلم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) کاخ سفید بار دیگر توپ را در زمین حماس انداخت
سرخط خبرها

لزوم بهره‌گیری از خوشه فرهنگ‌های جهان اسلام

  • کد خبر: ۱۰۷۵۸۲
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
لزوم بهره‌گیری از خوشه فرهنگ‌های جهان اسلام
غلامرضا جلالی - نویسنده و پژوهشگر

با فروریختن تاروپود‌های اجتماعی از راه شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو ییم. هویت‌ها مدام نابود می‌شوند و کسی فرصت نمی‌یابد هویت خود را فریاد بزند. این ملت‌ها و فرهنگ‌ها نیاز دارند که دیده شوند تا هویتشان را بازیابند.

درحقیقت مدام با پدیده بازسازی نظام جهانی از سوی تمدن‌های غربی برای منافع و جهان‌شناسی‌های آن‌ها روبه‌رو هستیم. در چنین اوضاعی، توجه به این نکته لازم است که اسلام قوی‌ترین نیروی وحدت‌بخش و در عین حال تکثر گرا در میان ملل اسلامی است و از دو ویژگی بسیار مهم برخوردار است:

۱. مخالفت با امپراتوری‌های استبداد آسیایی
۲. تکثرگرایی دوگانه آمریکایی

هم‌گرایی نوین خود را در جهان اسلام از راه تقسیم وظایف بر حسب تجربه تاریخی و موقعیت طبیعی و ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی، در پهنه جغرافیای اسلامی، به منظور نیل به نظم جهانی عدالت‌محور، به عنوان هدف اصلی خود دنبال کنیم تا به موقعیت ممتاز و ذاتی خود دست یابیم.

برای رسیدن به این هدف، آشنایی با خوشه‌فرهنگ‌های جهان اسلام و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در این خوشه‌فرهنگ‌ها از شرط‌های اصلی تحقق هم‌گرایی در میان مسلمانان است.

پس ما به سیاست‌های فرهنگی کلان در سطح جهانی و منطقه‌ای نیاز داریم. بسیاری از پیوند‌های کاذب و خودساخته سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کنونی جهان اسلام به دلیل نداشتن تکیه‌گاه قابل اعتماد در این گستره وسیع جغرافیایی که بیش از پنجاه کشور را دربرمی‌گیرد، به‌صورت جبری و تحمیلی به وجود آمده است. ضمن رویکرد زنده و پویا به سرمایه‌های موجود در جهان اسلام، باید به همکاری‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با همسایگان خود و جهان اسلام در سطح بسیار گسترده ادامه دهیم.

از این راه است که خواهیم توانست بخش درخور توجهی از ساختار تمدنی مطلوب خود را رقم بزنیم و به خطوط و مرز‌های ناراست و ناروای تمدنی موجود در کشور‌های اسلامی پایان دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->